Prioriter din egen helse

Det å ta vare på seg selv kan noen ganger være enklere sagt enn gjort, jeg trenger ikke gå lenger enn til meg selv om jeg skal være ærlig. Men det å prioritere sin egen helse, er det viktigste man gjør i livet. Hva får man utrettet med dårlig helse? Hvordan blir livet om helsen endrer seg dramatisk? Ja det er mange spørsmål som dukker opp, men du kan gjøre veldig mye selv for å forebygge dårlig helse. Men en del helseplager er ikke lett å forebygge, og det er et faktum at mange må inn til behandling av ulike plager og sykdommer. Men etter en operasjon trenger kroppen hvile og opptrening, og det er ikke alltid det bare er de store og kompliserte operasjonene som krever en slik prosess. Vi skal nå ta tak i de små tingene i hverdagen, og kanskje noen litt større ting også – som kanskje kan få deg til å reflektere litt over hvordan du faktisk forvalter din egen helse.

Stresset og den berømmelige tidsklemma

Stresset og den berømmelige tidsklemma

Stresset og den berømmelige tidsklemma

Ja dette kjenner nok mange av oss seg igjen i, det være seg i jobbsammenheng, privat eller begge deler. Da skal du vite at du slett ikke er alene, men det gjør jo ikke akkurat situasjonen noe bedre av den grunn. Typiske gjøremål og aktiviteter som vi nesten daglig stresser oss gjennom er; middagslaging, barn som skal på forskjellige aktiviteter, handling, husarbeid og ikke minst jobben vår. Det er svært mange som hver eneste kveld, faller helt utmattet ned på sofaen når kvelden kommer.

Belønner oss selv med kos

Når vi er slitne og utmattet, er det svært vanlig at man vil belønne seg selv når muligheten byr seg. Dette er veldig vanlig, og veien til skapet med den usunne maten eller sjokoladen er ikke veldig lang. Dette i seg selv er ikke noe problem, men blir det daglig er det slett ikke bra. Dette er en måte å belønne seg selv på, fordi du har stresset og slitt hele dagen.

Belønn deg selv med sunnhet

Jeg kjenner at dette kan virke moraliserende, og det er slett ikke meningen. Dette er kun ment som gode tips, som kanskje kan hjelpe noen ut av et mønster som på sikt ikke er bra for helsen. Neste gang når du føler deg utslitt og bare vil kaste deg ned på sofaen, så velg heller noe annet. La også sjokoladen ligge i skapet, og lag deg heller en god salat. Sofaen byttes ut med et par gode joggesko, og ta deg en 30-60 minutters kveldstur i nabolaget.

Dette vil på litt sikt gi deg overskudd, og det er kanskje nok til at også hverdagen føles lettere og du vil føle at hverdagen er ganske ålreit tross alt.

Mobiltelefon og sosiale medier

Mobiltelefon og sosiale medier

Mobiltelefon og sosiale medier

Når du legger ut på kveldsturen din, så la mobiltelefonen ligge igjen hjemme. Så sant det ikke er påkrevd fra jobb eller annet hold at du MÅ være å få tak i, så ta fri fra både telefonsamtaler, SMS og ikke minst sosiale medier. Velkommen til en hverdag, og husk at dette er et skritt i riktig retning for deg og helsen din.