Sykkel som teamsport

Det at sykkel er en teamsport, er det vel ikke noen tvil om. I alle fall når vi snakker om de store lagene. Man ser gang på gang forskjellen på teamene som fungerer og de som ikke fungerer. Men selv på mindre lag og lavere nivå, er det viktig at alt innad i laget eller teamet fungerer som det skal. For de som ikke kan så mye om sykkel, så kan det sikkert se litt kaotisk ut. Men alle har sine oppgaver, og noen ganger er det suksess og andre ganger ikke.

Den Store Styrkeprøven

Jeg tenkte å se litt på hva som er viktig for et lag med mosjonister, hvor mange av disse har et høyt nivå på syklingen sin. I et ritt som Den Store Styrkeprøven, er det viktig at alle bidrar og gjør som de har avtalt på forhånd. Det kan ikke sammenliknes med oppgaver og roller som man finner i de store rittene, altså for de profesjonelle. Men noen ting er uansett likt, men spilleregler og kutyme er nok ganske annerledes.

Sykle med lag eller sykle alene

Jeg har selv prøvd begge deler, og det er ikke noen tvil om at det å sykle sammen med et lag er langt lettere. Årsaken til dette er at man som lag skal hjelpe hverandre i mål, mens man som singelrytter er det du selv som må dra lasset alene.

Overførbart til andre team i arbeidslivet

Jeg tenker at et ritt som Den Store Styrkeprøven, kan sammenliknes med en lang og hard arbeidsdag. Det er sikkert mange som kan være enige om at jobben er lettere sammen med flere. Det gjelder ikke minst for motivasjonen når man begynner å bli sliten og utmattet. Om det på en byggeplass skal settes opp fire hus, så jobber det sjelden eller aldri en snekker på hver av dem. Enten jobber alle sammen på samme hus, eller at de deler seg opp i to lag på to av husene. Jeg er sikker på at de på denne måten, blir raskere ferdig med alle de fire husene.

Overførbart til andre team i arbeidslivet

Jobb og hvile

Selv om de store kjente sykkelstjernene i ny og ned prøver å samarbeide, vil nok min sammenlikning mellom turritt og arbeidslivet være mer relevant. Så sant det er mer enn 1 rytter, så er det naturlig at disse bytter på å sykle i front. Uansett motvind eller medvind, man sparer mye krefter ved å ha en rygg å ligge bak. Det er jo slik man får frem spurtere på de store lagene også, det samme prinsippet.

Litt større lag

Om det er et lag fra 8 ryttere og oppover, vil de fleste klubber legge det opp med en gruppe i front. Denne gruppen jobber, mens den andre gruppen hviler. Når en rytter har ligget lenge i front, bytter man plass med en rytter som har ligget bak og hvilt. Det er kapteinen på laget som ofte organiserer denne rulleringen, fordelen med store lag, er at man får lengre hviletid og laget kan holde en jevnt høy fart over tid.