Et vinnende team

Et vinnende team

Det finnes mange teorier om hvordan man blir en toppselger, en toppscorer eller toppleder. Det finnes kanskje ikke en bestemt fasit, men det finnes mange retningslinjer og tips man kan følge for å bli den beste du kan bli. I salgsyrket handler det ikke bare om å selge mest, men også å skaffe lojale kunder som handler igjen og igjen, i sport handler det om å klare å se detaljene som utgjør marginale, men ekstremt viktige forskjeller som skiller deg ut fra mengden, og i foreldrerollen handler det om å utvikle barna til å bli de beste versjonene av seg selv.

Beste praksis

I all opplæring og utvikling er det en fellesnevner uavhengig av hvilken sjanger eller bedrift du befinner deg i, og det er at man må se på hva de beste gjør. Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt, det er lurere å starte med å se på de som er best i sitt yrke, og kartlegge dem for å lage en «beste praksis metode». Hvem er de, hvordan oppfører de seg, hva gjør de på jobb, hva skiller dem fra mengden? Når du har intervjuet og observert dem er det på tide å lage en oversikt over hva som er fellestrekkene mellom disse, hva er det de beste gjør som ikke de andre gjør? Deretter skal denne metoden implementeres hos de øvrige ansatte.

Hva skal til for å vinne?

Hva skal til for å vinne?

Hva skal til for å vinne?

Hva er det som skiller toppidrettsutøvere fra andre utøvere? Hva er det som skiller en toppselger fra de andre medarbeiderne? Først og fremst aksepterer de ikke at de har «nådd målet». De streber alltid etter noe mer, de er aldri ferdig med å forbedre seg, og de dykker ned i detaljene for å finne ut akkurat hvordan de kan gjøre de små tingene enda litt bedre. Aksel Lund Svindal forteller i sine foredrag om hvordan han ser på videoer av seg selv ned en alpinbakke, og analyserer hver eneste sving. Hvordan bøyer han knærne, hvor peker tærne, hvilken vinkel har anklene? Alle disse smådetaljene er med på å påvirke tiden han bruker på vei ned bakken, og ved å gjøre små justeringer kan han endre resultatet fra bunn til pallplass. På samme måte kan man tenke i salgsyrket; man kan endre på en setning man pleier å si til kundene, man kan endre egen holdning eller tonefallet man bruker, man kan endre på hvilke produkter man anbefaler til mersalg, og hvordan man svarer når man møter innvendinger. Det viktigste er kanskje også å huske på at en kunde som kommer tilbake for å handle igjen, og igjen, er mer verdifull enn et stort salg. Det er selvfølgelig viktig å tjene penger på et salg, men en gjentagende kunde tjener du penger på om og om igjen. Vi kaller dem gjerne ambassadører, for dette er de kundene som anbefaler bedriften din videre til sine venner og kollegaer, og fungerer som gratis markedsføring. Disse ambassadørene får du ved å opptre ærlig, genuint interessert og ved å anbefale smarte løsninger som gagner kunden.